23948sdkhjf

Truckmarkedet normaliserer seg: Importørene er optimistiske for 2011

Importørene er optimistiske for 2011Etter at finanskrisen førte til en halvering av truckmarkedet i 2009, ser det ut til at man er på rett vei. 2010 endte med en stigning på bortimot 15 prosent om vi ...

Importørene er optimistiske for 2011

Etter at finanskrisen førte til en halvering av truckmarkedet i 2009, ser det ut til at man er på rett vei. 2010 endte med en stigning på bortimot 15 prosent om vi ser på statistikken. Og for inneværende år blir det ytterligere oppgang mener de fleste av truckimportørene vi ha snakket med.

Christian Ryg

Det skiller en del mellom de ulike truckimportørene i hva de mener om årets marked, først og fremst blant aktørene innen det store segmentet 2,5 - 3,5 tonn diesel motvektstrucker.

Ganske naturlig egentlig. Om man har hatt et par store leveranser så ser bildet lyst ut. Dersom året har vært middels bra, er man kanskje litt mer forsiktig i uttalelsene.

Alle er enige om at det peker oppover, og at truckbransjen har ridd av den verste stormen på mange år. De fleste er også enige om at det er sunt at markedet «normaliserer seg». Den oppblåste ballongen vi så mellom 2005 og 2007 var ikke sunn for bransjen sier mange av importørene. Nå må man konsentrere seg mer om ettermarked og service, og ikke forvente kjempesalg i årene som kommer. Med et marked som ligner mer på normalen, bør det allikevel være plass til så mange importører at konkurransen fortsatt vil vær hard.

Moderat vekst i fjor

Toyota Material Handling Norway er landets ledende truckleverandør med sine Toyota motvektstrucker og BT interntrucker. Adm. direktør Tor Marius Dahl sier at 2010 var et år med moderat vekst. Han mener at markedet kom opp fra en absolutt bølgedal men ikke med mer enn 8 - 10 prosent. Mer enn rundt 3.500 maskiner tror han ikke vil bli totaltallet for fjoråret. Heller ikke 2011 blir noe år med sterk vekst sier Dahl. Selv har han et godt år med flere store leveranser å se tilbake på.

- Gaffeltrucker er et modent marked, og man kan gjerne spørre seg hva normalmarkedet skal ligge på i forhold til utskifting i norske bedrifter av ulike slag. Vi som selger Toyota ser at mange kunder har tillit til at vi vil fortsette å finnes i markedet, nær sagt uansett hva som skjer. Derfor hører vi med blant de truckene som alltid vurderes.

I begynnelsen av mai arrangeres den store CeMAT i Hannover. Dette er en utstilling de aller fleste truckprodusentene benytter som arena til å presentere nye produkter. I skrivende stund er det noe usikkert hvilke nyheter Toyota/BT vil vise, men at det blir premierevisninger synes rimelig klart. Europeisk fagpresse er i hvert fall invitert til en «CeMAT sneak preview» i mars.

Rart år

Salgssjef Arne Husborn i Jungheinrich Norge sier at fjoråret var ganske rart.

- Det begynte for vår del med optimisme. Vi så faktisk en all-time high i første kvartal. Men så gikk det saktere framover enn forventet. Avslutningen av året derimot var sterk. Jeg er usikker på om vi kan holde en slik utvikling i lang tid. Selv om tallene ikke er på bordet ennå, forventer jeg en oppgang i markedet på bortimot 13 prosent. Vi har tatt markedsandeler i år, og står vel i dag for nesten 30 prosent av totalmarkedet. Det er tydelig at mange setter pris på våre trucker. Særlig dagligvaremarkedet har vi et godt grep om.

Avtaler som Husborn finner det verdt å nevne spesielt er fornyelse av avtalen med Ringnes. Dessuten ble avtalen med Schenker delt i tre. Mens Toyota tidligere var alene, er det nå ytterligere to leverandører.

- Forventninger til året som står foran oss?

- Jeg håper på en solid oppgang, rundt 1.200 maskiner. Da har alle nok å gjøre, og markedet blir mer stabilt. Det gavner hele bransjen.

Av nyheter som kommer, nevner Husborn at Jungheinrich vil introdusere en ny serie diesel motvektstrucker i løpet av våren, slik at det store publikum kan beskue denne serien på CeMAT.

Fornøyde «tyskere»

Også salgssjef Kai Paulshus i Hesselberg Truck er fornøyd med fjoråret.

- Vi har holdt våre markedsandeler i et marked som har vokst rundt 15 prosent fra 2009, og vi har økt på motvektsiden. For 2011 har vi et ambisiøst budsjett. Jeg tror vi vil få en oppgang også i år. Rundt 4.000 maskiner bør markedet ligge på, og ser vi på resten av Europa, så tror jeg det skal gå.

Linde har hatt noen år med gode leveranser av interntrucker, til store lagre i Oslo og Akershus. I år har salget vært mer spredt, men Paulshus nevner Norsk Medisinaldepot som fikk litt over 20 maskiner.

Også Linde vil komme med nye trucker i år, og Paulshus sier at man venter på eltrucker i segmentet fra 2,5 til 5 tonn. De kommer før CeMAT, men vil nok bli et av trekkplastrene på Lindes stand under årets messe i Hannover.

Også Stillimportørene Odd Arne Døskeland i Lagerteknikk Norge og Roar Andersen i Andersen Truck er godt fornøyde med året som gikk. Bortimot 20 prosent oppgang mener Døskeland for totalmarkedet i fjor. Han kan notere at både Maxbo og Byggmax har tegnet store avtaler. Også elektronikkforhandlerne Elkjøp og Lefdal gått for Stilltrucker, og i tillegg er det flere andre store firmaer som har handlet forholdsvis store ordres.

- Still har fornyet hele produktspekteret i løpet av de siste årene, så noen spesielle nyheter venter jeg ikke i år, sier Døskeland.

Brubakken tror på vekst

- Jeg tror på en vekst for 2011, etter et greit år 2010, sier Alf Runar Frydenlund hos Brubakken. - Vi har tatt vår del av markedet og kan ikke si annet enn at vi er forholdsvis fornøyde. Men man skal tenke på at markedet falt 60 prosent fra 2007, så vi har noe å ta igjen. Det blir neppe så høye salgstall på mange år, kanskje aldri. Vi må tilpasse oss et mer normalisert marked i årene som kommer.

Han kan fortelle at tyngre maskiner fra SMV på oljebaser og i terminaler hos Bring, Tyrholm og Farstad og andre steder. Hele Vestlandet har vært et godt marked i år, sier han. I løpet av vinteren får Nissan en ny 80 volt elektrisk serie i størrelser fra 2 til 3,2 tonn.

Mitsubishi godt fornøyd

Også Mitsubishi har hatt et brukbart år. Adm. direktør Geir Rogstad sier at han er veldig fornøyd etter dette første året. Tredje kvartal var veldig bra, og oppgangen startet allerede i mai. Markedet skal nok opp også i 2011, slik at det havner på rundt 4.000 maskiner. For egen del har han greid å få rammeavtaler med Nor Lines og Bring/Postens hovedbase. Dermed starter Mitsubishi året med en hyggelig ordrereserve.

Det kommer nye modeller fra produsenten i løpet av våre, men Rogstad vil foreløpig ikke ut med noen detaljer.

Mer bruktsalg

Jørund Woll i Materialhåndtering kan heller ikke si seg helt fornøyd med året som gikk.

- Jeg er rimelig fornøyd når vi ser på seriøse forespørsler, men ordretilgangen har ikke fulgt helt opp. Det har vært mer bruktsalg. Allikevel har vi en hyggelig ordrereserve å gå inn i 2011 med. Vi ligger også over 2006 i både omsetning og antall maskiner, så bildet er på ingen måte svart.

Woll regner med at det kommer nyheter på CeMAT, men han er ikke sikker på hvilke produsenter som kommer med hva.

Godt for Doosan

Tore Bjølverud i Scanlift Maskin er også godt fornøyd med året. Men i motsetning til mange andre, sier han at firmaet aldri opplevde noen stor nedgang, tvert om har man solgt jevnt godt fra 2007. Både han og Svein Sunde i Stavanger kan fortelle om solide ordrereserver når man går inn i 2011. Det er en storleveranse i gang til Rosenberg verft i Stavanger, som omfatter ikke bare egne Doosan trucker, men også to Svetruck, en Baumann sidelastertruck, en Manitou og en Crown.

- For oss blir det spennende at Doosan introduserer en ny tung truck, 25 tonner med 1.200 mm lastsenter. Det gir oss tilgang til et nytt segment av markedet. Jeg tror på ytterligere oppgang i markedet dette året, sier Bjølverud.

Helitruck håper på fremgang

Kjetil Grønhaug i Helitruck sier at finanskrisen nok slo inn litt senere i offshorebransjen som Helitruck jobber mye inn mot, enn i andre deler av industri og handel. 2010 var derfor ikke det året det snudde i særlig grad. Men han ser lysere mot året som er i gang.

- Allikevel ser jeg at vi har levert en del 10-tonnere til leverandørindustrien i Stavanger og omegn. Det er trucker som brukes i litt tyngre håndteringsoppgaver innen denne industrien. Ellers har Helitruck trucker fra ett til 46 tonns kapasitet, i tillegg til reachstackere med 45 tonns kapasitet.

Investerer i tungtrucker igjen

Både Svetruck og Kalmar kan fortelle at tungindustrien har startet å investere i tunge trucker etter at markedet har vært preget av stillstand noen år. Gunnar Erichsen i Svetruck sier at han først og fremst merker kortere leveringstid på grunn av lavere salg de siste årene. Leveringstiden har vært et problem i gode år for Svetruck.

I tillegg til tungindustrien er det trelast og sagbruk som har begynt å investere igjen. Dessuten har flere terminaler bygget ut, og trenger selvsagt håndteringsmateriell.

Christian Raabe i Cargotec Norway (tidligere Kalmar Norge) sier at det først og fremst er en rekke nye serviceavtaler som gir godt håp for 2011.

- I etterkant av slike avtaler kommer det gjerne salg av nye trucker når utskifting blir aktuelt. Året 2010 var faktisk morsomt for oss. Det begynte positivt, og nærmest eksploderte rund midtsommer, med mye aktivitet. Vi har ansatt nye folk for å greie å ta unna alt som har kommet inn. Jeg venter ytterligere økning i år. For oss er det reachstackere som dominerer den tyngre delen av markedet. Men det kommer også en ny serie 18 - 25 tonns maskiner, som bygger på både mindre og større modeller. Dessuten må jo alle som produserer store maskiner, rette seg etter nye utslippskrav. Det betyr nye motorer.

Når det gjelder tung terminalutrustning, kan Raabe for øvrig fortelle at produksjonen i Tampere av traktorer, straddle carriers og kraner blir overført gradvis til Polen. Motvektstrucker og reachstackere blir nå produsert i Lidhult etter at fabrikken i Ljungby ble nedlagt.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078