23948sdkhjf

Fair Transport med 12 nye bedrifter første kvartal 2021

I første kvartal 2021 kom det 12 nye bedrifter i NLF-programmet "Fair Transport". Samlet omsetning var 750 millioner kroner fra de nye, med moderat samlet resultatgrad.

FAIR TRANSPORT UNDER LUPEN:

NLF-programmet Fair Transport fortsett å øke. Tempoet avtok ørlite i første kvartal i år mot fjerde kvartal i fjor, men kursen er stø.

Da Tungt.no i midten av oktober tok en gjennomgang av tilstanden i Fair Transport, var fasiten 173 medlemmer som representerte en omsetning på omtrent 10 milliarder kroner.

Ved årsskiftet kunne vi telle opp 192 sertifiserte bedrifter - og ved utgangen av første kvartal i 2021 er tallet altså 202 Fair Transport-bedrifter.

Fire bedrifter ut, en konkurs, en suspendert

Siden oktober i fjor har fire selskaper forsvunnet fra listene til Fair Transport. Ingen av dem er store, og ett av dem er registrert konkurs.

Det mest kjente som er ute av listen, er Lotos Baltica AS. Saken rundt Lotos Nordica er etter det vi kjenner til fortsatt til behandling.

Også i dette kvartalet er det trivelig å finne kjente og respekterte navn på listen, hvorav mange vi har skrevet om tidligere.

Østbø AS fikk æren av å bli Fair Transport-bedrift nummer 200. Nordlands-sekslapet er del av en søskenflokk med bedrifter i Fair Transport, og tar både med seg en kvart miliard kroner i omsetning til kjøttvekta - og god inntjening.  

Veglo AS fra Trøndelag er et annet kjent selskap å se på norske veier, og som omsatte for betydelige 150 millioner kroner i 2019 (som fortsatt er siste offentlige regnskapstall for de fleste). Bedriften har gått litt under radaren for Tungt og Transportmagasinet ganske enkelt fordi det har næringskode innsamling av farlig avfall, og ikke godstransport, men selskapet har 58 biler i stallen.

Skedsmo Bud & Vare er også en høyt skattet bedrift her i redaksjonen, både for god stil og for transportbransjens kanskje mest kreative daglig leder. 

For ikke å snakke om J. Barlien da. Du kunne nylig lese om dem her på Tungt under den ikoniske tittelen 50 år uten en krangel

Fortsatt ikke knalltall for alle

Som vi kunne konkludere med i oktober - som gruppe tjener Fair Transport-transportører heller mindre enn transportører som ikke er medlemmer  (målt i resultat før skatt, 2019-tall).

For de 12 nye er 2019-tallene ganske varierende, men de gjør det samlet sett ikke verre for Fair Transport, med en felles resultagraden på 2,5 prosent.

De fem største i kvartal Q1 er samtidig store nok til å skyve de fem minste ut av denne listen: 

OPPDATERT MARS 2021 - LISTE OVER DE 100 STØRSTE I FAIR TRANSPORT 

Her er listen over nykommerne i Fair Transport-programmet første kvartal 2021. De er rangert etter størrelse (tall tusen kroner), basert på regnskapet for 2019.

Nr Juridisk selskapsnavn Driftsinnt. Res. f. skatt Res. %
1 Østbø AS 276104 6980 2,5
2 Veglo AS 149902 2485 1,7
3 Skedsmo Bud & Vare AS 116237 3522 3,0
4 Lerstadgrind Transport AS 72014 123 0,2
5 J. Barlien Transport AS 37714 3553 9,4
6 Transportservice Skien AS 28410 -606 -2,1
7 Haaheim Transport AS 18196 -244 -1,3
8 Flyttespesialisten AS 12681 -401 -3,2
9 Slåsletten Transport AS 11513 1213 10,5
10 Hardanger Transport AS 10327 515 5,0
11 Markhus Transport AS 9531 0 0,0
12 Thomas Tollefsen AS 3850 1579 41,0
Samlet omsetning og resultat 2019: 746479 18719 2,5 prosent

Kilde: Tungt.no, NLF, Brreg

Artikkelen er en del av vårt tema om Fair Transport under lupen.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.082