23948sdkhjf

Utekontroll: De ti høyeste gebyrene i 2021, og hva de ble gitt for

Gebyrer på til sammen 785.450 kroner fordelt på ti tungt.no-saker. Se hvilke regelbrudd som har fått de høyeste gebyrene så langt i år.

UTEKONTROLL OG GEBYRER: Overlast er den soleklare "vinneren" på høye gebyrer. Kontrollørene til Statens vegvesen deler ut gebyrer for mange millioner kroner hvert år.

Nær 80.000 tunge kjøretøy blir årlig kontrollert av Statens vegvesen. I 2020 var tallet 79042, og det ble avdekket feil på 36.778 (46,5 prosent) av disse. 22.066 av de kontrollerte fikk kjøreforbud, og over 12.000 av disse hadde overlast eller manglende lastsikring.

Tungt.no har satt opp en topp 10-liste på høye gebyrer blant de sakene som er publisert i 2021, og ikke overraskene er syv av ti gebyrer gitt for overlast. Se listen lenger ned i artikkelen.

Ingen gebyr hvis transporten er for lang

Gebyr for overlast, lastsikring og dårlige dekk er vanlig å finne i kontrollrapportene, men gebyr for ulovlig lengde er derimot fraværende. Grunnen til det er enkel.

Lengde ut over det som er lovlig er nemlig ikke gebyrbelagt. Transporter som er for lange vurderes av kontrollørene fra gang til gang, og er det for grovt vil det bli anmeldt til politiet.

Kontrollørene kan derimot ved enkle overtredelser gi bruksforbud og krav til utbedring før transporten kan kjøre videre.

Var for lang, ble anmeldt, kjørte videre

Vi har et helt ferskt eksempel fra en kontroll på Krossmoen kontrollstasjon mandag kveld denne uken. Der ble en spesialtransport som fraktet en traverskran på vei inn i Norge stoppet. Transporten fikk bruksforbud for manglende dispensasjon for lengde, manglende merking og at det manglet ledsagerbil. Det ble ikke gitt gebyrer for dette, men en anmeldelse til politiet.

- Transporten var totalt over 24 meter, men den hadde kun disp for inntil 20 meter. Vi har ikke anledning til å gi gebyr for slike forhold, og instruksen vår sier at vi da skal anmelde til politiet. De skriver så ut et forelegg som må betales, sier kontrollør Kenneth Holm.

Men, sjåføren valgte å ikke etterkomme pålegget gitt i kontrollen. Føreren ble nemlig stoppet på nytt tirsdag (bildet under), rundt 10 kilometer fra Krossmoen kontrollstasjon. Fortsatt uten gyldig dispensasjon, uten ledsagerbil og transporten var fortsatt ikke forskriftsmessig merket. Politiet tok over saken.

Foto: Statens vegvesen

Glemte å sjekke vekta

I tungt.no sin topp 10-liste over høye gebyrer finner vi på topp en sak fra Øyer i Gudbrandsdalen, og det er naturligvis overlast det går i. En transportør skulle frakte en gravemaskin til Polen (bildet under), men glemte å sjekke vekta. Eller regelboka. Overlast på aksler på trekkbil: 8.700 kg og semihenger: 10.900 kg. Det resulterte i et gebyr på 156.200 kroner.

Foto: Statens vegvesen.

Fakta: Gebyrer for overlast

Kjører du med for tung last, og blir stoppet i kontroll, må du betale et gebyr. Her finner du som yrkessjåfør oversikt over gebyrene ved overlasting.

Mobilkranen ble stoppet ved Haugesund i mars. Gebyret ble på 138.600 kroner. Det hører med til historien at kjøretøyet ikke var fremstilt for EU-kontroll og ble avskiltet. Foto: Statens vegvesen

Topp 10 største gebyrer 2021

Listen under viser de kontroll-sakene med høyest gebyr som tungt.no har publisert i 2021. Linkene åpnes i nye vinduer.

  1. 15. mars: Vogntog, 156.200 kroner for overlast
    Tungt er bra, for tungt kan bli skrekkelig dyrt.
  2. 11. oktober: Vogntog, 142.250 kroner for overlast.
    Det ble litt mye sprengstein på hengeren.
  3. 30. mars: Mobilkran, 138.600 kroner for overlast
    Ble stoppet et sted den ikke skulle være.
  4. 19. januar; Transportør, 130.000 kroner for ulovlig kabotasje
    Litauisk transportør vedtok stor kabotasjebot, anmeldt flere ganger.
  5. 9.september: Massetilhenger, 93.650 kroner for 20 tonn på en aksel
    Etter alt å dømme en forglemmelse etter lasting.
  6. 21. juni: Tømmervogntog, 88.600 kroner for overlast og slitte dekk
    Og anmeldt for mismatch mellom sjåfør og sjåførkort.
  7. 19. september: Kjørte uten disp: 85.000 kroner i gebyr for overlast
    Bileier hadde ikke ordnet med disp for vekt.
  8. 23. september: Tippbil, 81.500 kroner for overlast
    Transport av steinblokker ble for tung.
  9. 12. mai: Tømmervogntog, 63.800 kroner for overlast
    Tømmertransport i mørket var tungt, ble skrekkelig dyrt.
  10. 19. januar; Transportør, 60.000 kroner for ulovlig kabotasje
    Polsk transportør vedtok stor kabotasjebot, anmeldt flere ganger.

    9. september; Transportør, 60.000 kroner for ulovlig kabotasje
    Polsk transportør vedtok og betalte stor kabotasjebot på Berkåk

Tidligere på listen

25. januar: Tippbil, 46.700 kroner for overlast
Sjåføren valgte å kjøre Gamleveien til deponiet. Det var både en dårlig og dyr ide. 

5. mars: Vogntog, 44.700 kroner for flere regelbrudd
Kontrollørene på Svinesund var ikke i tvil da de ga polakken kjøreforbud.

Opphav og kilder: Tungt.no, Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109