Batterielektrisk med 32 mils rekkevidde

Maxus EV30 dukker opp på norske veier til våren.

Maxus EV30 blir å se på veiene mot våren.
Maxus EV30 blir å se på veiene mot våren. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

RSA Bil viste frem kinesiske Maxus EV30 under Transport og Logistikk 2019.

Bilen nærmer seg bestillingsklar og dukker opp på veien neste år.

Og med det vil endelig eNV200, elektriske Kangoo og elektriske Partner og Berlingo få selskap i en bilklasse som ikke akkurat har bugnet med alternativer.

Og neste år kommer også Toyota og PSA med sine elektriske versjoner av Proace/Expert.

Registrerte elektriske varebiler til og med september 2019: (Kilde: OFV)

Nissan eNV200: 858
Renault Kangoo: 250
Peugeot Partner: 159
Citroen Berlingo: 63
Maxus EV80: 52
Volkswagen eCrafter: 49
Mercedes-Benz eVito: 30
MAN TGE: 9

32 mil

Batteripakken er på 52,5 kilowatt og med NEDC-måling skal den ha en rekkevidde på 320 kilometer, forteller Espen Kristoffersen i RSA Bil.

Interiøret har fått en markant blå pyntestripe og ser ryddig og greit ut.
Interiøret har fått en markant blå pyntestripe og ser ryddig og greit ut. Foto: Fredrik Saugstad

Fem og seks kubikk

EV30 vil bli tilgjengelig i versjon med fem kubikkmeters varerom og en med lengre akselavstand som får seks kubikkmeters volum.

Nyttelast på opptil 1 tonn er godkjent i denne klassen.
Nyttelast på opptil 1 tonn er godkjent i denne klassen. Foto: Fredrik Saugstad

- Vi starter forhåndssalget i november med levering mot våren og sommeren 2020, forklarer Kristoffersen.