Kan seile utslippsfritt med roterende seil

Det norske rederiet Sea-Cargo skal bygge om et av sine fraktefartøy til en moderne seilskute.

Med sine 35 meter høye rotorseil blir SC Connector Norges høyeste seilskip. Illustrasjon: Enova/Gyro
Med sine 35 meter høye rotorseil blir SC Connector Norges høyeste seilskip. Illustrasjon: Enova/Gyro
Sist oppdatert

Takket være innovative rotorseil vil skipet under gode vindforhold kunne seile uten bruk av hovedmotor.

– Internasjonal godstransport er en av de uløste utfordringene på veien mot utslippsfri sjøtransport. Dette er store skip som går langt og krever mye energi. Rotorseil kan være noe av løsningen, sier markedssjef Astrid Lilliestråle og utdyper:

– Rotorseilteknologien er lite brukt tidligere, og da kun som avlastning av hjelpemaskineriet. Fraktefartøyet til Sea-Cargo er det første vi er kjent med hvor rotorseil alene kan stå for fremdriften når værforholdene tillater det. Kombinasjonen mellom rotorseil og batteri kan gjøre det mulig med utslippsfrie fraktefartøy om bare få år, og innovasjon som dette er akkurat det vi trenger om vi skal klare å redusere utslippene raskt nok.

Kutter en firedel av drivstoffet

Seilene blir 5 meter i diameter og 35 meter høye, og kan senkes ved behov. Rotorseil tar mindre plass enn vanlige seil og krever liten innsats fra mannskapet. De er også langt mer effektive enn konvensjonelle seil av samme størrelse.

– Ved å sette rotorseil på SC Connector tar vi i bruk tilgjengelig fornybar energi. Vindkreftene benyttes direkte til fremdrift, uten omformingstapene som er forbundet med andre energibærere. Som seilende hybrid forventer vi å redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp med 25 prosent, sier Johan Christian Hvide, Managing Director i Seatrans.

Kan bli en løsning for mange andre fartøy

Fraktefartøyet SC Connector går i fast rute mellom Rotterdam, Immingham og Vestlandet.

– Prosjektet blir viktig for å vise at rotorseilteknologien kan brukes til mer enn hjelpekraft. Skipets seilingsrute er i et område med mye vind, noe som gjør det til et velegnet fartøy å teste ut teknologien på i full skala. Hvis teknologien viser seg å fungere godt i praksis, er den relevant for alle skip som har plass til en slik installasjon, sier Lilliestråle i Enova.

Prosjektet er innvilget 18,8 millioner i støtte fra Enova.

Denne saken ble første gang publisert 26/06 2020, og sist oppdatert 25/06 2020