23948sdkhjf

Lønnsoppgjøret: Også store godstransportbedrifter i fare for streik

Det er i øyeblikket brudd i forhandlingene mellom LO og NHO, som betyr at Riksmekler skal mekle 9. og 10. april. Om ikke det går i boks, kan mange av de store være i streikesituasjon fra søndag, foreløpig kun "funksjonærer", men.... Se listen

LØNNSOPPGJØRET 2021: 

Årets lønnsoppgjør er et såkalt mellomoppgjør, som kort fortalt kun handler om lønnen og ikke alt det andre som tariffen omfatter.

- Dessverre står vi veldig langt fra hverandre nå. Vi er avhengig av å få Riksmeklers hjelp og har tillit til at han vil bidra til at vi finner en fornuftig løsning som sikrer bedrifter og arbeidsplasser i den krisen vi nå står i, sa NHO-sjef Ole Erik Almlid til NHOs hjemmeside rett før påske.

Nest 27.500 mennesker

Og i går ble det altså klart hvilke bedrifter som blir tatt ut i streik, dersom helgens mekling ikke fører frem. LO og YS har varslet at 27.472 arbeidstakere vil bli tatt ut i streik hvis partene ikke blir enige.

Sjekk alle bedrifter som er i fare hos NHO her.

For godstransporten sin del melder NHO Logistikk og Transport at det for deres medlemmer først og fremst handler om plassfratredelse for organiserte funksjonærer gjennom Handel og Kontor. Bedriftene som rammes er:

  • B. H. Ramberg, Skedsmokorset
  • Bring Cargo, Bergen, Oslo, Tananger
  • DHL Express, Skedsmokorset, Gardermoen
  • DHL Global Forwarding, Larvik, Skedsmokorset
  • PostNord, Langhus, Oslo, Trondheim
  • Schenker, Sandefjord, Oslo, Bodø, Kristiansand, Narvik, Rolvsøy, Sandnes, Tromsø, Trondheim, Ålesund
  • TNT, Lillestrøm
  • UPS, Oslo
  • Samskip Logistics, Tananger

Foreløpig ikke sjåfører

NHO Logistikk og Transport melder samtidig at verken Fellesforbundet eller Yrkestrafikkforbundet i denne omgang ikke har varslet plassfratredelse for noen organiserte terminalarbeidere / havnearbeidere / sjåfører hos NHO Logistikk og Transports medlemmer.

Faren for streik i mellomoppgjøret er imidlertid - med bakgrunn i historikken - uhyre liten.

Fri Fagbevegelse skriver i denne saken at det ikke har skjedd i privat sektor siden krigen. Meeeeen, vi lever i underlige tider.

Kilde: NHO Logistikk og Transport mfl

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.046