Volvo-rapport: Store transportkjøpere villige til å betale mer for transport på elektriske biler
TUNGT OG FOSSILFRITT: La oss slå det fast med en gang - Volvo Trucks er selv en av de fremste pådriverne for å få elektriske lastebiler ut på veien. De har derfor også egeninteresse av tempo og fremdrift i utviklingen.
Men det hadde uansett forundret oss mye om ikke Volvo uansett hadde fått akkurat de resutatene som Ipsos har fremskaffet.
De virkelig store bekymringen om CO2-utslipp ligger ikke i dag hos transportører og bilkjøpere - men hos dem som kjøper og bruker transport, og som er ansvarlig for hele bildet rundt produktene som transporteres.
Fakta om undersøkelsen
- Den ble foretatt i juni 2022 og besto av intervjuer med 100 fagpersoner på seniornivå, ansvarlig for innkjøp, logistikk, forsyningskjede og/eller bærekraft.
- Landene som var representert i undersøkelsen var Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Italia, Spania, Nederland, Sverige og Norge.
I en slik situasjon ville det vært temmelig naturstridig om ikke problemstillingen også utløser markant betalingsvilje.
Spørsmålet er selvsagt hvordan hver bileier skal kunne regne slikt inn i sitt eget budsjett? Nei, det er ikke enkelt når alle "små" skal fundere på slikt selv.
Nettopp derfor er Volvos rapport - selv om det for mange slår inn åpne dører - et viktig verktøy for å skape kollektiv forståelse av risikoen ved å anskaffe elektriske lastebiler.
Det er altså markedsundersøkelsesselskapet Ipsos som på vegne av Volvo Trucks har intervjuet 100 store e-handelsskaper og produsenter i åtte land i Europa om deres behov for fossilfri transport i fremtidige anskaffelser.
De fleste av disse selskapene har mål om å redusere sine klimaavtrykk. OG:
- 78 prosent av de intervjuede sa at de er villige til å betale mer for en transportleverandør med lite eller ingen CO2-utslipp.
- 85 prosent er forberedt på å bytte transportleverandør hvis de ikke møter kravene de har.
– Den store etterspørselen etter fossilfri lastebiltransport betyr at vi vil se en stor endring i bransjen de kommende årene. Å bytte til elektrisk betyr flere forretningsmuligheter, sier Roger Alm, direktør for Volvo Trucks.
Selv har Volvo Trucks satt seg mål om at på verdensbasis skal i år 2030 minst 50 prosent av alle nye lastebiler de selger være batteri- eller brenselcelleelektriske.
For Europa og Nord-Amerika er målene enda høyere. Ambisjonen i Europa rundt 70 prosent av alle nye lastebiler solgt i 2030.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Volvo