23948sdkhjf

Thomas kjører Volvo FH 500: - Denne akselkombinasjonen kan gi litt utfordringer

MENNESKENE PÅ VEIEN
“Jeg er jo litt over alt ”

  • Sjåfør: Thomas Børresen
  • Bosted: Larvik
  • Kjører: I Vestfold og Telemark, Tønsberg, Sandefjord og Larvik. Av og til Kongsberg, Drammen, Skien og omegn.
  • Bil: Volvo FH500 2017-modell, med en 78tm Palfinger kran.
  • Transporterer: Det går for det meste i byggevarer som skal høyt eller langt, og alt som kan løftes på bilen eller hengeren.
  • Thomas har kjørt tungbil i fem og et halvt år. Halum og Trevland AS fra Sem i Vestfold er bileier, men han kjører oppdrag for TS Vestfold.
  • Instagram: @borresen_fh4

"Pappa kjørte lastebil når jeg var liten, og jeg fikk ofte sitte på med han. Jeg har alltid vært interessert i store kjøretøy, så når jeg fikk tilbud om jobb som sjåfør så heiv jeg meg på.

Jeg fikk betalt av NAV, og tok førerkortet på Agere Tønsberg, som het Learn når jeg da jeg kjørte opp i Tønsberg i mai 2017.

Jeg husker ikke så godt de første turene mine, men jeg husker følelsen av at jeg hadde lov til å kjøre langs veien alene og måtte selv løse utfordringer som dukket opp.

Det som er spesielt med å kjøre kranbil er jo at jeg er litt over alt. Fra trange hyttefelt og boligområder, til store anleggsplasser. Med den akselkombinasjonen jeg har så er det som regel litt utfordringer med fremkommelighet, så det er alltid like spennende når kunden sier at det tidligere har vært stor bil der jeg skal.

Akselkombinasjonen min er 2+2 med tandemdrift. Jeg har altså to styrende framaklser og tandem bak. Dessverre har jeg da ikke løft på bakerste aksel eller sving, og det gjør at jeg får noe dårligere svingradius. Det gir igjen utfordringer på steder hvor det er trangt om plassen.

Det er også en utfordring på vinteren med tanke på fremkommelighet. Med kranen jeg har så ligger all vekt på framakslene og ikke noe særlig på drivhjul. Jeg får avlastet siste aksel, men med tom bil utgjør det ikke mye forskjell på feste. Kjetting er ofte i bruk, og det hender krana må pakkes ut og legges på planet for og få noe mer vekt bakover.

Positivt må være at den er forholdsvis enkel å laste. Nyttelast er ikke på mer enn 5,5 tonn, så det er ikke så vansklig å laste siden lasten ikke utgjør så mye på framakslene.

De beste oppdragene er der hvor jeg må bruke hodet litt ekstra, finne og løse utfordringer. Jeg kan vel kalle det "kreative, men sikre løft". Jeg gleder meg enkelt og greit til hver dag på jobb

Det å manøvrere krana tok litt tid å lære seg, slik at det skulle gå på automatikk som det gjør i dag. Men jeg mener å huske at det satt ganske godt etter kort tid.

Den største utfordringen med lasting og lossing må vel være kabler på kryss og tvers som krana kan treffe. Men jeg mener at en hver utfordring er til for å løses.

Jeg har jo hatt litt av hvert på bilen, men jeg husker godt den gangen jeg skulle transportere noe hemmelig. Den var pakket godt inn, og det var bare løftepunktene og noe som så ut som kanonen på en stridsvogn som var synlige. Jeg fikk vite at det var en prototyp til et avfallsanlegg som skulle testes ut. Men jeg vet faktisk ikke den dag i dag hva dette var for noe spennende greier.

Det som er viktigste for meg i hverdagen må være god kommunikasjon og gode kundeforhold, og ikke minst det å hjelpe hverandre der en har mulighet. Det er viktig at utstyret funker som det skal i forhold til HMS, så jobben blir utført på en trygg måte.

På fritiden min bruker jeg en del tid på å vaske og styre med bilene, og tilbringe tid med ungene."

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094