Fire nye Kamag til ISP Rangering

IPS Rangering AS har bestilt fire nye Kamag rangeringsmaskiner som vil være utstyrt med produsentens nye og egenutviklede førerhus.

Wilfried Maier Speditionsgesellschaft var en av de første brukerne av den nye generasjonen Kamag Wiesel som ble lansert i juni. Selskapet utfører blant annet rangering for baderomsprodusenten Duravit. Foto: Kamag
Wilfried Maier Speditionsgesellschaft var en av de første brukerne av den nye generasjonen Kamag Wiesel som ble lansert i juni. Selskapet utfører blant annet rangering for baderomsprodusenten Duravit. Foto: Kamag
Publisert Oppdatert

IPS Rangering AS utfører intern rangering av vekselflak, semitrailere og dragvogner for PostNord på deres terminaler på Alfaset og Langhus. De fire nye Kamag Wieselene – med typebenevnelsen WBH 25 E5 – vil bli levert av Brubakken AS til neste år.

Kamag har i en årrekke benyttet Mercedes-Benz Atego-førerhus på sin Wiesel, men lanserte tidligere i år sitt egenutviklede førerhus som ifølge produktsjef Gordon Lindseth i Brubakken kjennetegnes ved å ha et lavere innsteg og en setehøyde som er ca. 500 mm lavere enn Ategoførerhuset. En annen viktig forbedring er de store vindusflatene som gir optimal sikt, også bakover hvor sjåføren har direkte sikt inn i tunnelen på vekselflak. Lindseth fremhever likeledes de mange oppbevaringsmulighetene som finnes i det nye førerhuset og at førersetet er utstyrt med luftfjæring.

Det nye førerhuset har et vesentlig lavere innsteg enn Atego-førerhuset. Foto: Kamag
Det nye førerhuset har et vesentlig lavere innsteg enn Atego-førerhuset. Foto: Kamag

Godt utstyrt

Inntil videre vil Kamag tilby rangeringsmaskinene med begge typer førerhus, men det er grunn til å tro at produsenten på sikt vil kutte ut Atego-førerhusene som er dyrere.

Gordon Lindseth opplyser at Brubakken gjennom flere år har vært leverandør av Kamag Rangeringsmaskiner til IPS Rangering, og basert på erfaringer har de utarbeidet en oppdatert IPS standard. Foruten de nye førerhusene vil de nye Kamagmaskinene være utstyrt med en Deutz steg 5-motor, svingskive, VBG feste, air condition, beskyttelsestak, ryggekamera, sentralsmøring samt mye mer.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse

Andre generasjon Kamag Wiesel er utstyrt med Kamags egenutviklede førerhus som er betydelig lavere enn Ategoførerhuset. Store vindusflater sikrer optimal sikt i alle retninger. Foto: Kamag
Andre generasjon Kamag Wiesel er utstyrt med Kamags egenutviklede førerhus som er betydelig lavere enn Ategoførerhuset. Store vindusflater sikrer optimal sikt i alle retninger. Foto: Kamag
Enkelte vil kanskje hevde at finishen på Kamags eget førerhus ikke helt er på høyde med Mercedes-Benz, men til gjengjeld er det praktisk og ikke minst langt mer egnet på en rangeringsmaskin enn det høyere Ategoførerhuset. Foto: Brubakken
Enkelte vil kanskje hevde at finishen på Kamags eget førerhus ikke helt er på høyde med Mercedes-Benz, men til gjengjeld er det praktisk og ikke minst langt mer egnet på en rangeringsmaskin enn det høyere Ategoførerhuset. Foto: Brubakken