Satser på norskproduserte el-kjøretøy

En stadig større del av distribusjonen til helthjem skal gjennomføres med miljøvennlige transportalternativer. Nå prøver selskapet ut norskproduserte Paxter.

Paxter ble opprinnelig utviklet av Loyds Industri, Eker Design og Posten Norge. I 2015 ble utvikling, produksjon og markedsføring av den elektriske firehjulingen skilt ut i det egne selskapet Paxter AS som har levert et stort antall kjøretøyer til post- og pakkeselskaper i en rekke land. Foto: helthjem
Paxter ble opprinnelig utviklet av Loyds Industri, Eker Design og Posten Norge. I 2015 ble utvikling, produksjon og markedsføring av den elektriske firehjulingen skilt ut i det egne selskapet Paxter AS som har levert et stort antall kjøretøyer til post- og pakkeselskaper i en rekke land. Foto: helthjem
Publisert Oppdatert

helthjem leverer pakker for store internasjonale nettbutikker, samt privatpersoner i hele Norge. Leveringsnettverket til består av avisbud som er ute hver natt hele uken med pakker, aviser, matvarer og magasiner. Bak helthjem står Norges største mediekonsern Schibsted, Amedia og Polaris.

Med nesten 52 millioner kilometer kjørt hvert eneste år, ser selskapet et stort potensiale i å gå over til mer miljøvennlige distribusjonsmetoder. Et nytt testprosjekt skal nå kartlegge om mindre, elektriske kjøretøy kan være en del av løsningen.

Produsert i Sarpsborg

Jens O. Aardalsbakke, regionsjef for helthjem i Romerike og Østfold, er ansvarlig for testprosjektet. Han har stor tro på de elektriske kjøretøyene, som i første omgang brukes til å levere pakker i Sarpsborg og Fredrikstad.

– De elektriske firehjulingene vi tester i dette prosjektet heter Paxster, og er produsert i Sarpsborg, så dette er helnorske og kortreiste kjøretøy. Fordi bilene er åpne og ikke har dører, kommer sjåførene tettere på leveringspunktene, de kan sitte komfortabelt og oppreist, og utleveringen blir mer effektiv, sier han.

Aardalsbakke forteller at testsjåførene så langt har vært svært positive til det nye kjøretøyet. I tillegg til å gi fornøyde bud og en mer effektiv distribusjon, er miljøaspektet en viktig del av prosjektet.

– Tiltak som dette gir enormt god miljøeffekt, og foreløpige beregninger viser at vi kan oppnå 60 til 70 prosent reduksjon i utslippene våre ved å gå over til slike kjøretøy, forteller han.

Også ombygget golfbil

Et av de mer kuriøse kjøretøyene som skal testes ut senere i høst, er en helelektrisk, ombygget golfbil. Tanken er at kjøretøy i denne størrelsen kan benyttes i mer landlige strøk, der avstandene blir for store for firehjulingen Paxster.

– Disse litt større kjøretøyene kan i stor grad erstatte vanlige biler, og vi skal kunne få med oss enda flere pakker enn det vi får i dag, forteller Jens O. Aardalsbakke.

Tar ansvar

Stadig flere nettbutikker og privatkunder velger å få pakker og nettbestillinger levert gjennom helthjem og distribusjonsnettverket til Schibsted, Polaris og Amedia. Markeds- og kommunikasjonsdirektør i helthjem, André Braathen, mener derfor at de har et ansvar for å begrense utslippene knyttet til leveringen.

– Selv om vi leverer på natt og har en effektiv distribusjon jobber vi kontinuerlig med å tenke nytt og smart når det kommer til å begrense miljøbelastningen vår. Satsingen på nye elektriske kjøretøy er den del av denne strategien. Når kundene viser oss tillit ved å velge levering med helthjem, skal vi gi tilbake ved å sørge for å gjøre det på en mest mulig miljøvennlig måte, sier han.

Fordi de fleste av budene til helthjem per i dag benytter sine egne biler i transporten, jobbes det med ulike incentivordninger for å få sjåførene til å velge mer miljøvennlige alternativer.

– Vi oppfordrer alle som jobber for oss til å ta miljøvennlige valg, og vi har blant annet utarbeidet en veileder til «Grønn distribusjon». Den gir informasjon om fordelene ved å velge en elektrisk bil, og tips til smart kjøring både på drivstoff og strøm, forteller Braathen.