Skal redusere CO2-utslippet med 60 prosent

Miljøstrategien til PostNord i Norge for de neste elleve årene er spikret. Sammenlignet med 2009-nivået skal CO2-utslippene reduseres trinnvis fra 20 prosent i 2020 til 60 prosent i 2030.

Mesteparten av PostNords CO2-utslipp kommer fra veitransport. Miljøstrategien handler om å bytte ut eksisterende biler med nullutslippsbiler. Slik teknologien er nå, er det snakk om batterielektriske varebiler som skal distribuere i byer og lastebiler som går på biogass. Andre tiltak som må til er å øke fyllingsgraden og øke baneandel til 70 prosent. Foto: PostNord
Mesteparten av PostNords CO2-utslipp kommer fra veitransport. Miljøstrategien handler om å bytte ut eksisterende biler med nullutslippsbiler. Slik teknologien er nå, er det snakk om batterielektriske varebiler som skal distribuere i byer og lastebiler som går på biogass. Andre tiltak som må til er å øke fyllingsgraden og øke baneandel til 70 prosent. Foto: PostNord
Publisert Oppdatert

– Kjennetegnene ved strategien er svært ambisiøse, men helt nødvendig. Vi tar vårt samfunnsansvar på alvor, sier miljø- og revisjonssjef May-Kristin Willoch i PostNord.

I tillegg til en norsk strategi må også PostNord Norge forholde seg til miljøstrategien på konsernnivå.

– Kjennetegnene ved strategien er svært ambisiøse, men helt nødvendig. Vi tar vårt samfunnsansvar på alvor, sier miljø- og revisjonssjef May-Kristin Willoch. Foto: PostNord
– Kjennetegnene ved strategien er svært ambisiøse, men helt nødvendig. Vi tar vårt samfunnsansvar på alvor, sier miljø- og revisjonssjef May-Kristin Willoch. Foto: PostNord

– Vi har allerede en konsernstrategi, men vi i Norge er utålmodig – hvor vi ønsker å være i forkant og sette oss selv i førersetet. I tillegg fortjener vår administrerende direktør Robin Olsen skryt for den pådriveren han er på dette grønne skiftet, sier Willoch.

Kundedrevet

Stadig flere kunder etterspør nullutslippsløsninger for fremføring, distribusjon og vareleveringer, noe som krever handling. I tillegg er det også et krav fra offentlige myndigheter om grønnere løsninger og helst da nullutslipp.

– Mesteparten av PostNords CO2-utslipp kommer fra veitransport. Det er bilene vi må gjøre noe med. Miljøstrategien handler om å bytte ut eksisterende biler med nullutslippsbiler. Slik teknologien er nå, er det snakk om batterielektriske varebiler som skal distribuere i byer og lastebiler som går på biogass. Andre tiltak som må til er å øke fyllingsgraden og øke baneandel til 70 prosent, sier May-Kristin Willoch.

Samtidig skal det jobbes med interne tiltak som bidrar til redusert klimagassutslipp, og som gjør at PostNord kan spare penger. Dette går på avfallshåndtering og energieffektivisering.

Minst 40 nullutslippsbiler neste år

De nye ambisiøse målene skal resultere i at PostNord reduserer sitt CO2-utslipp med 20 prosent i 2020, 40 prosent i 2025 og 60 prosent i 2030, sammenlignet med 2009.

– Dette blir en tøff jobb, men det er helt nødvendig. Jeg er stolt av at vi har lagt listen høyt. Dette er en større reduksjon i CO2-utslipp fram mot 2030 enn Norges mål på kutt i klimagassutslipp i samme periode, sier May-Kristin Willoch.

Og når det gjelder nullutslippsdistribusjon er dette allerede i gang i de største norske byene for kunden Wittusen & Jensen.

– Planen er at denne løsningen skal utvides ved at det fases inn nye kunder. Allerede neste år skal vi ha minst 40 nullutslippsbiler, så det gjelder det å fase inn mange flere fram mot 2030, avslutter May-Kristin.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse