Korrigert: Trenger du GEN2 sjåførkort?

Nye fartsskrivere gir nye forvirringer, ikke minst språklig. Men skal du snart kjøre bil med den nye fartsskriveren, bør du også vite om sjåførkort GEN2.

Føler meg litt utdatert nå, har akkurat oppdaget at jeg har et GEN1-kort i lommeboken.
Føler meg litt utdatert nå, har akkurat oppdaget at jeg har et GEN1-kort i lommeboken. Foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

Som de fleste av leserne har fått med seg, har det vært mye surr med innføring av nyeste generasjon fartsskriver.

Forklaringen er for så vidt enkel: Det er mange elementer som skal på plass til riktig tid. Ikke bare skriverne, men også de mange kortene som skal brukes – og kompetansen til å bruke dem for den saks skyld. Og det har «man» ikke fått til i tide.

Den nye skriveren er gjerne kalt «smart fartsskriver», til forskjell fra den vi i dag kjenner som «digital fartsskriver».

Som et sleivspark må det hevdes at nå i digitaliseringens tidsalder burde vel digital være smart nok? På den annen side er det vel ingen som oppfatter den nåværende digitale skriveren som spesielt smart…

Frem til nylig var det krav at nye biler registrert etter 15. juni i år skulle ha den nye skriveren. Men grunnet forsinkelser i leveranser av utstyr, er det gitt en nasjonal utsettelse til 15. oktober for dette. (Hvilke konsekvenser det har for dem som kjører internasjonalt er i skrivende stund ikke helt klart).

Saken er at de nye skriverne trenger GEN2 verkstedskort for å aktiveres. Og et GEN2 verkstedskort høres jo nesten ut som et nytt missilsystem fra Kongsberg eller en banebrytende ny kreftmedisin.

Men så viser det seg skuffende nok at det bare er et verkstedskort tilpasset de nye skriverne. Forskjellene er en datachip som er sikrere – hva nå det måtte innebære – og kan inneholde mer informasjon.

Samtidig er dagens verkstedskort – og sjåførkort, bedriftskort og kontrollkort – nydøpte som GEN1 kort. Visste du det, at du brått har fått et GEN1-kort i lommeboka?

Nå skal det neppe mye så mye grubling til for å skjønne at vi nå opererer med kort for første og andre generasjon digitale skrivere.

Men likevel - når myndighetene trår til med en firetegnskombinasjon av versaler og tall, da kan jeg ikke annet enn mene at statens klarspråkinnsats i byråkratiet er mislykket. Om det ikke bare er jeg som er for gammel til dagens begreper da…

Et par kjekke opplysninger:

* korrigert; nei du MÅ IKKE ha GEN2 sjåførkort om du skal bruke den nye skriveren fullt ut (teksten fra vegnett.no er litt diffus her)

* men GEN2 sjåførkort har «tilbakevirkende kraft», dvs. de kan brukes i dagens skrivere også (men verkstedskortet kan det ikke…)

* Ønsker du GEN2 sjåførkort nå, MÅ du på trafikkstasjon for å bestille dette og samtidig levere inn ditt GEN1-kort (du kan ikke bruke den ellers eminente din side hos Vegvesenet)