- Nå kan du slå på fjernlysene, og ... WOW! Rapport fra modul 5 med Fartskriver
TUNGT PÅ TUR: Denne rapporten er fra den siste av fem moduler i YSK 140-timer med Fartskriver, og den kommer litt seint. Men når det er sagt; Modul 5 var verdt å vente på! Helt Sjef!
Av alle moduler man skal gjennom for å få godkjent YSK 140 timer, er Modul 5 kort sagt ekte vare. Her skal det planlegges og gjennomføres meget livaktige oppdrag som kompetent tungbil-kusk, og for totalt 8 timer bak rattet.
På 140 timers med Fartsskriver: Tungt.no følger YSK
Altså, jeg skal bli yrkessjåfør. Kanskje blir det fet ny jobb og bra lønn. Men første hindere er:
- Mål 1: Klare oppmøte og holde ut alle de obligatoriske timene.
- Mål 2: Klare bestått på teoriprøven med 50 spørsmål hos SVV
- Mål 3: Bli litt klokere på det som har med yrkessjåfører å gjøre.
Gjennomføring av Yrkesjåførutdannelse (YSK-grunnutdanning) er et krav fra myndighetene for å utføre lønnet arbeid i yrker med tungtransport. Det komprimerte kurset er på 140 timer fordelt på fem moduler/uker og avsluttes med teoriprøve hos Statens Vegvesen
Målet med denne delen av opplæringen er ganske enkelt å bli en god og sikker sjåfør på veien. Og det fine er jo at det er vanskelig å få vist frem uten å ha øvd og prøvd.
Tre typer kjøring:
- optimalkjøring på 3 x 1 time
- distribusjonskjøring 2 timer by
- langkjøring 3 timer på bygda
Spesielt optimalkjøringen har et sterkt element av konkurranse ved seg, for her er det måling av forbruk og antall stopp (og uten at det går utover sikkerheten).
Samme rute ble kjørt totalt 3 ganger av alle på kurset, og "tungen beint i munnen"-progresjonen var meget pen. "Bonden" tok en helt umulig seier på siste kjøring, med 2,38 liter per mil på den ruten.
Det var nok likevel distribusjonskjøringen som ble mest lærerik for alle. For det første å planlegge en rute på to timer med minst fem leveringer ved rygging til rampe/port - men ikke minst å memorere den nok til faktisk å kunne kjøre den relativt effektivt. Mange av oss fikk sett deler av Groruddalen vi ikke har visst at eksisterer.
Og mange takk til Google Streetview som verktøy ved ruteplanlegging og sjekk!
Siste "store" økt ble tre timer meget variert landevei med tildels mye kurvatur og fravær av gulstripe. Poenget er et stykke på vei at kandidaten skal få vise både fartstilpassing og trafikkal planlegging - men også å kjenne litt på om skuldrene kryper litt oppover etter tre timerstid.
Lys, pissvær, møkkavær
Det var forøvrig her jeg fikk min personlige store opplevelse under kurset. Da vi kom inn i tunnelen fra Grua mot Gardermoen, sa lærer Kraft "... og nå skrur du på fjernlyset". OG DET BLE LYS!!!
Det er ganske sjelden jeg hikster og gurgler ukontrollert, men det gjorde jeg da gitt. Det var som om sydens syndige sommersol svidde høl i svarte fjellet foran oss. Når jeg blir sjåfør, skal også jeg bruke alle pengene på lys!
På akkurat den runden var jeg igrunn heldig som bare fikk helt alminnelig pissevær. Tre av mine medstudenter fikk været som stengte blant annet Gardermoen og sendte annen hver bilist i grøften. Mot sluttet av dagen ryktes det at medelev Hoffsbakken fikk kommandoen "... og nå TUTER du".
... og refleksjon
Avslutningen av kurset, de siste timene på skolebenken, bar egentlig stort preg av repetisjon. Normalt ganske kjedelig. Likevel var hele gjengen usedvanlig mottaglig for både repetisjonen og refleksjonen disse timene.
Kanskje fordi vi så slutten på denne benken med skole - men antagelig også fordi kjøretimene vi nettopp hadde hatt ga oss rikellig mat å henge refleksjonen og repetisjonen på.
I tankerekken "hvordan kan YSK bli bedre" åpenbarer det seg vel at seksjoner med praktisk kjøring ispedd utover i teorien antagelig vil gi elever flest atskillig bedre knagger å henge læringen på?
Siste avsnitt i denne serien blir om eksamen - og brukerevaluering av kursholder, pensum og Statens vegvesens tilbud til oss YSK-kunder.
Lurer leseren på noe om YSK 140 timer, send melding til skolegutt Førde om det er noe Tungt kan svare på om kurset eller kanskje ta opp.
Opphav og kilder: En originalserie fra Tungt.no i samarbeid med Fartskriver AS og med utallige kilder