e-Expert nærmer seg

Bestillinger starter før sommeren - Regner med å få de bilene som trengs.

Slik blir førermiljøet i Peugeot e-Expert.
Slik blir førermiljøet i Peugeot e-Expert. Foto: Peugeot
Publisert Oppdatert

Til høsten er e-Expert på markedet med rekkevidde, ladehastighet, nyttelast og tilhengervekt som gjør elektrisk varebil til et reelt alternativ.

Den kaster seg ut i kampen med eksisterende Nissan eNV200 som har dominert varebilsalget en stund nå. Men e-Expert skal ut i ilden sammen med to søsken, en halvbror og en kineser.

Den kommer i tre lengder, opptil 330 km rekkevidde, 1.000 kilo hengervekt og 1.275 kilo nyttelast, forteller importøren..
Den kommer i tre lengder, opptil 330 km rekkevidde, 1.000 kilo hengervekt og 1.275 kilo nyttelast, forteller importøren.. Foto: Peugeot

For både Vivaro e, e-Jumpy, Proace Electric og Maxus e-Deliver 3, skal være på plass i Norge til høsten.

Slaget om rekkevidden (på varebiler)

Og her kommer slaget om rekkevidden, igjen. For selv om den kinesiske produsenten av Maxus e-Deliver 3 operer med noe hårete rekkevidde på opptil 342 kilometer (WLTP) med et batteri på 52,5 kWh, er den norske importøren langt mer moderert og prater om en realistisk rekkevidde på 300 kilometer.

33 mils rekkevidde

Peugeot e-Expert har en oppgitt rekkevidde WLTP på 330 kilometer med det store batteriet på 75 kWh.

Du kan altså velge mellom to batteripakker til Peugeot e-Expert, 50 kWh og 75 kWh. Oppgitt rekkevidde (WLTP) er henholdsvis 230 km og 330 km.

Med veggboks på 11 kw lades det store batteriet på 7 timer og 30 minutter.
Med veggboks på 11 kw lades det store batteriet på 7 timer og 30 minutter. Foto: Peugeot

Lading skjer via ombordlader på enten 7,4 kw eller 11 kw. - På en 7,4 kw veggboks lader batteriet på 50 kWh på 7 t og 30 min. Batteriet på 75 kWh lader på 11 timer og 20 minutter. - Med en 11 kw veggboks blir tidene henholdsvis 5 timer og 7 timer og 30 minutter. - På 100 kw supercharger kan et 50 kWh batteri lades til 80 prosent på 30 minutter, og et 75 kWh batteri lades til 80 prosent på 45 minutter.

Når åpner bestillingene?

- Jeg tipper vi starter med bestillinger før sommeren/med en gang prisen er klar. Vi har ikke lister og slikt som har vært brukt på personbil men interessen er god, forklarer Stian Gihle, PR- og informasjonssjef for Peugeot.

Importøren regner med å få de bilene som trengs til det norske markedet da vi spør om tilgangen.

Blant annet forvarming stilles inn på skjermen i bilen eller via smarttelefon og appen My Peugeot. Du har også tilgang til Android Auto og Apple CarPlay.
Blant annet forvarming stilles inn på skjermen i bilen eller via smarttelefon og appen My Peugeot. Du har også tilgang til Android Auto og Apple CarPlay. Foto: Peugeot
Motoren yter maksimalt 136 hestekrefter og 260 newtonmeter.
Motoren yter maksimalt 136 hestekrefter og 260 newtonmeter. Foto: Peugeot
Effekten justeres med knappen «Drive Mode», og som de andre elektriske bilene til Peugeot starter den med mellomeffekt
Effekten justeres med knappen «Drive Mode», og som de andre elektriske bilene til Peugeot starter den med mellomeffekt Foto: Peugeot
Slik så OFV-tallene ut for elektriske varebiler etter april 2020.
Slik så OFV-tallene ut for elektriske varebiler etter april 2020. Foto: OFV

En motor, tre effekter

Peugeot e-Expert kommer med den samme drivlinjen som e-208 og e-2008. Motoren yter maksimalt 136 hestekrefter og 260 newtonmeter. Det finnes også to lavere effekter for rolig kjøring med redusert strømforbruk. Effekten justeres med knappen «Drive Mode», og som de andre elektriske bilene til Peugeot starter den med mellomeffekt. Siden e-Expert er beregnet på mye vekt og tilhenger er den lavere giret enn personbilene. Det resulterer i en toppfart på 130 kilometer i timen.

Peugeot e-Expert kan bestilles i tre lengder, med opptil 330 km rekkevidde, 1.000 kilo hengervekt og 1.275 kilo nyttelast.(oppgitte tall)
Peugeot e-Expert kan bestilles i tre lengder, med opptil 330 km rekkevidde, 1.000 kilo hengervekt og 1.275 kilo nyttelast.(oppgitte tall) Foto: Peugeot

Utslippsfri arbeidsdag for flere

Med denne lanseringen skal det bli mulig for svært mange å velge en utslippsfri arbeidsdag påpeker Roy Erik Johnsen, merkesjef for PSA varebil hos Bertel O. Steen.

- Takket være lang rekkevidde og rask lading, vil denne bilen tilfredsstille de fleste behov for kjørelengde, kommenterer han.

På 100 kw supercharger kan et 50 kWh batteri lades til 80 prosent på 30 minutter, og et 75 kWh batteri lades til 80 prosent på 45 minutter.
På 100 kw supercharger kan et 50 kWh batteri lades til 80 prosent på 30 minutter, og et 75 kWh batteri lades til 80 prosent på 45 minutter. Foto: Peugeot

Komfort

Peugeot e-Expert kommer med tre seter, i tillegg har den forvarming mens bilen står på lading. Dette og programmering av lading gjøres på skjermen i bilen eller via smarttelefon og appen My Peugeot. Du har også tilgang til Android Auto og Apple CarPlay.

Peugeot e-Expert er på markedet til høsten en gang, og vil neste år få følge av lillebroren Peugeot Partner i batterielektrisk utgave.